Když vás něco skutečně fascinuje, začnete se o to zajímat. Hledáte informace, chodíte na kurzy a téma poznáváte do hloubky. A pak se klidně může stát, že vaše mysl propojí nové informace s tím, co už znáte, a vy tak objevíte novou technologii, která se rozšíří do celého světa. Zdá se vám to nepravděpodobné? Pak čtěte příběh finského designéra Samuliho Naamanky, který koncem devadesátých let "vynalezl" grafický beton.
![]() |
Samuli Naamanka |
Samuli Naamanka vystudoval fyziku, ke které později přidal také interiérový a produktový design. A protože ve Finsku se tento obor bere ze široka a designéři tak mají povědomí také například o urbanismu, zaujalo ho téma betonu. Zajímal se o možnostech jeho povrchové úpravy, což v roce 1997 vyústilo k přihlášce do kurzu na Technické univerzitě v Helsinkách. Právě tady se Samuli dozvěděl o možnosti vymývání betonového povrchu. Začal přemýšlet o tom, jak technologii propojit s tiskem na fólie, což už byl jen krůček od zrození grafického betonu. Následovalo období zkoušení, vymýšlení a ověřování technologie v praxi. Když Samuli se svými kolegy zjistil, že to opravdu funguje, založil společnost Graphic Concrete, která grafický beton navrhuje i dodává.
A jak to vlastně celé funguje?
![]() |
Designér navrhne vzor, který se vytiskne na speciální membránu. Místo barvy se použije zpomalovač tuhnutí betonu. Beton se následně nechá vyschnout a z povrchu se odstraní membrána. Z vrchní části se vymyjí oddrolené zbytky a odkryje se výsledný vzor. Zdroj: Graphic Concrete |
Firma si unikátní technologii nechala patentovat a grafický beton, jehož krása spočívá v kontrastu mezi hladkým betonovým povrchem a hrubým vnitřkem, se ve Finsku stala průmyslovou záležitostí. Betonové vzory tady můžete vidět na řadě staveb, mezi které patří veřejné budovy i komerční projekty. Jedním z nich je Ulappa - bytový komplex ve městě Espoo ležícím na jižním pobřeží Finska. Developerem je společnost YIT, která v rámci projektu úzce spolupracovala s městem - to se postaralo o výstavbu infratruktury a veřejného náměstí. Výsledkem je krásné, pohodlné a praktické bydlení blízko moře, což připomíná také "grafická" fasáda s motivem ryb, korýšů a mořských vln, kterou navrhl Aimo Katajamäki.
![]() |
Grafický beton v projektu Ulappa od YIT |
Vzdušně koncipované byty jsou vybavené prostornou terasou s dekorativní tabulí z mléčného skla. V nejvyšším patře jsou společné prostory, které zahrnují posilovnu či velkou prádelnu. Rezidenti mohou využívat pro své soukromé akce, jako např. větší rodinné oslavy, i halu a velkou venkovní střešní terasu. Rezervace probíhá jednoduše pomocí online služby YIT Plus.
![]() |
Byty v projektu Ulappa od YIT |
Moře sice nemáme, možnosti, jak pracovat s grafickým betonem ale ano. Moc by se mi líbilo, kdyby společnost YIT podobný projekt jednou představila také u nás.
Cožee? O.o tak jsem zase úplně unešená něčím, o čem by mě ani nenapadlo přemýšlet. Snad se tohle někdy opravdu objeví i u nás. Je to perfektní nápad a vypadá to skvěle. Moc se mi líbí i ten bytový projekt. :3
OdpovědětVymazatAhoj Kristý, u nás už se to na některých stavbách obejvuje, ale myslí, že ne na obytných domech. Poprvé na opavském obchodním centru: http://www.vces.cz/index.php?docid=18675&lang=CZ a pak taky v hotelu Rajská zahrada: http://www.casopisstavebnictvi.cz/wellness-hotel-rajska-zahrada-jako-pocta-dusanu-jurkovicovi_N5334
VymazatMoc dobrý!!!
OdpovědětVymazatSkvelá myšlienka! Jasný príklad toho, že ak práca niekoho baví a chce - tak sa dá aj "nemožné" :)
OdpovědětVymazatPřesně tak...taky jsem jeho přístupem nadšená.
Vymazat