Když vás něco skutečně fascinuje, začnete se o to zajímat. Hledáte informace, chodíte na kurzy a téma poznáváte do hloubky. A pak se klidně může stát, že vaše mysl propojí nové informace s tím, co už znáte, a vy tak objevíte novou technologii, která se rozšíří do celého světa. Zdá se vám to nepravděpodobné? Pak čtěte příběh finského designéra Samuliho Naamanky, který koncem devadesátých let "vynalezl" grafický beton.
Samuli Naamanka |
Samuli Naamanka vystudoval fyziku, ke které později přidal také interiérový a produktový design. A protože ve Finsku se tento obor bere ze široka a designéři tak mají povědomí také například o urbanismu, zaujalo ho téma betonu. Zajímal se o možnostech jeho povrchové úpravy, což v roce 1997 vyústilo k přihlášce do kurzu na Technické univerzitě v Helsinkách. Právě tady se Samuli dozvěděl o možnosti vymývání betonového povrchu. Začal přemýšlet o tom, jak technologii propojit s tiskem na fólie, což už byl jen krůček od zrození grafického betonu. Následovalo období zkoušení, vymýšlení a ověřování technologie v praxi. Když Samuli se svými kolegy zjistil, že to opravdu funguje, založil společnost Graphic Concrete, která grafický beton navrhuje i dodává.
A jak to vlastně celé funguje?
Designér navrhne vzor, který se vytiskne na speciální membránu. Místo barvy se použije zpomalovač tuhnutí betonu. Beton se následně nechá vyschnout a z povrchu se odstraní membrána. Z vrchní části se vymyjí oddrolené zbytky a odkryje se výsledný vzor. Zdroj: Graphic Concrete |
Firma si unikátní technologii nechala patentovat a grafický beton, jehož krása spočívá v kontrastu mezi hladkým betonovým povrchem a hrubým vnitřkem, se ve Finsku stala průmyslovou záležitostí. Betonové vzory tady můžete vidět na řadě staveb, mezi které patří veřejné budovy i komerční projekty. Jedním z nich je Ulappa - bytový komplex ve městě Espoo ležícím na jižním pobřeží Finska. Developerem je společnost YIT, která v rámci projektu úzce spolupracovala s městem - to se postaralo o výstavbu infratruktury a veřejného náměstí. Výsledkem je krásné, pohodlné a praktické bydlení blízko moře, což připomíná také "grafická" fasáda s motivem ryb, korýšů a mořských vln, kterou navrhl Aimo Katajamäki.
Grafický beton v projektu Ulappa od YIT |
Vzdušně koncipované byty jsou vybavené prostornou terasou s dekorativní tabulí z mléčného skla. V nejvyšším patře jsou společné prostory, které zahrnují posilovnu či velkou prádelnu. Rezidenti mohou využívat pro své soukromé akce, jako např. větší rodinné oslavy, i halu a velkou venkovní střešní terasu. Rezervace probíhá jednoduše pomocí online služby YIT Plus.
Byty v projektu Ulappa od YIT |
Moře sice nemáme, možnosti, jak pracovat s grafickým betonem ale ano. Moc by se mi líbilo, kdyby společnost YIT podobný projekt jednou představila také u nás.
Cožee? O.o tak jsem zase úplně unešená něčím, o čem by mě ani nenapadlo přemýšlet. Snad se tohle někdy opravdu objeví i u nás. Je to perfektní nápad a vypadá to skvěle. Moc se mi líbí i ten bytový projekt. :3
OdpovědětVymazatAhoj Kristý, u nás už se to na některých stavbách obejvuje, ale myslí, že ne na obytných domech. Poprvé na opavském obchodním centru: http://www.vces.cz/index.php?docid=18675&lang=CZ a pak taky v hotelu Rajská zahrada: http://www.casopisstavebnictvi.cz/wellness-hotel-rajska-zahrada-jako-pocta-dusanu-jurkovicovi_N5334
VymazatMoc dobrý!!!
OdpovědětVymazatSkvelá myšlienka! Jasný príklad toho, že ak práca niekoho baví a chce - tak sa dá aj "nemožné" :)
OdpovědětVymazatPřesně tak...taky jsem jeho přístupem nadšená.
Vymazat