Podnikatelé se bez auta většinou neobejdou, což potvrzují i statistiky - přes 75 procent nových aut u nás nakoupí živnostníci a majitelé firem. Kdy se vyplatí mít auto na IČO a jak promítnout jeho pořízení, provoz i údržbu do nákladů?
DAŇOVÉ ÚLEVY
Hlavním lákadlem je možnost odpočtu daně z přidané hodnoty, která je u osobních automobilů 21 procent. Jste-li tedy plátcem DPH, nový vůz je pro vás hned o více než pětinu levnější. Od letošního roku ovšem tato „sleva“ narazila na nový strop.
NOVÁ LEGISLATIVA
Kompletní výši DPH je od 1. ledna 2024 možné uplatnit jen u vozů s pořizovací cenou do dvou milionů korun, tedy v maximální částce 420 000 Kč.
Výše vratky závisí také na tom, z jaké části Vám auto slouží pro ekonomickou činnost a na kolik ho využíváte k soukromým účelům. Zákon přesně nestanovuje, jak to prokážete, na případnou kontrolu ze strany finančního úřadu se ale můžete připravit tak, že si povedete knihu jízd. O vrácení DPH můžete požádat také v souvislosti s provozními výdaji, které se vztahují na spotřebu pohonných hmot a servis vozu.
Zatímco zákon o DPH knihu jízd výslovně nezmiňuje, u daně z příjmu je to jinak. Pokud jako živnostník nebo firma uplatňujete reálné výdaje (nikoli stanovené procentem z příjmů), při vykazování nákladů na provoz auta si můžete vybrat ze dvou možností podle toho, kolik kilometrů najezdíte. Když je to víc než limit výdajového paušálu na dopravu, vyplatí se Vám vykazovat skutečnou útratu. A právě v tomto případě jste povinni vést knihu jízd. Praktické jsou především elektronické varianty, které za pomoci GPS sledují pohyb Vašeho auta a fungují jako webové i mobilní aplikace. Některé pojišťovny digitální knihu jízd nabízejí zdarma, například Kooperativa.
TIP Přečtěte si, jak se při vedení knihy jízd nevyplácí podvádět.
VÝŠE PAUŠÁLNÍCH VÝDAJŮ NA DOPRAVU:
V případě, že auto využíváte pouze k podnikání, odečítáte si 5000 Kč za každý kalendářní měsíc, celkem tedy až 60 tisíc Kč za rok.
Krácený paušál ve výši 4000 Kč uplatníte v situaci, kdy vůz využíváte i pro osobní účely. A je přitom jedno, o jaký podíl soukromých/pracovních jízd se jedná. Najeté kilometry mimo pracovní aktivitu nemusíte sledovat ani uvádět.
Pořídit auto na firmu, nebo ne?
V minulosti bylo potřeba spočítat, zda celková daňová úleva převýší částku zaplacenou za silniční daň. Ta je ovšem od roku 2022 pro osobní vozy zrušená. (Povinnost zůstává jen pro auta nad 12 tun.) Plátcům DPH se tak aktuálně pořízení auta na firmu jednoznačně vyplatí.
Výhodné je to také pro podnikatele, kteří v rámci daně z příjmů nevyužívají paušál, protože si daň vykázaním nákladů spojených s provozem i pořízením auta mohou snížit. A to i formou odpisů, u kterých letos došlo ke změně:
TIP Hledáte pomoc při vedení účetnictví? Svěřte ho profíkům.
Odpisy jsou buď účetní (reflektující opotřebení vozu) nebo daňové (postupné odepisování pořizovací ceny). A právě tato položka je od letošního roku limitovaná částkou 2 milióny korun s délkou odpisů 5 let. Ještě loni jste mohli uplatnit tzv. mimořádné odpisy, kdy jste náklady odepsali už za dva roky. Od roku 2024 je to ale možné jen u elektromobilů (podle loňských statistik tvoří 3 procenta z nově nakoupených aut), nebo u aut s vodíkovým pohonem (ta jsou u nás spíš raritou - Centrum dopravního výzkumu odhaduje cca 20 takových vozů).
Vlastní zdroje, úvěr nebo leasing?
Každá z variant disponuje svým pro a proti. Při dostatečné hotovosti je samozřejmě pohodlné si vůz koupit rovnou, postupně ho dávat do nákladů a neřešit administrativu a poplatky spojené s půjčkou. Když se ale vyskytne investiční příležitost, nebo nečekaně propadnou tržby, peníze můžete postrádat. Pokud vlastní zdroje chybí, na pomoc přichází bankovní půjčka. Vůz bude rovnou Váš, takže se dá hned odepisovat, jen musíte počítat s vyšší administrativní zátěží při vyřízení úvěru a s placením úroků.
A pak je tady leasing. Buď finanční, kdy auto získáte do vlastnictví až ve chvíli, kdy ho celé splatíte, nebo operativní fungující v podstatě jako pronájem. Bonus obou možností spočívá v rychlém vyřízení a možnosti zařadit splátky do nákladů. Rostoucí oblibě se těší především operativní leasing, jehož podíl na celkovém leasingu meziročně vzrostl o desetinu na 65,6 %. Podnikatelé oceňují převážně fakt, že se nemusí starat o údržbu vozu, protože veškerý servis zajišťuje dodavatelská firma. Výhodou je také předvídatelnost výdajů - pravidelné platby ve stejné výši usnadňují finanční plánování.
Dotace na elektromobily. jak velký je příspěvek a co je potřeba splnit?
Vláda od letošního ledna poskytuje příspěvek až 300 tisíc korun na nákup vozidla na elektrický či vodíkový pohon a dobíjecí stanice. Dotace jsou určené pro živnostníky a firmy bez ohledu na velikost a jsou podmíněné čerpáním úvěru. Pokud byste tedy chtěli vůz pořídit rovnou z vlastních prostředků, dotaci nedostanete.
Projekt financuje Národní rozvojová banka (NRB), která kromě dotace poskytuje také krytí půjčky. Velikost finanční injekce i úvěrové záruky (minimální půjčka začíná na 300 tisíc Kč) se odvíjí od typu aut. Pořízení dobíjecí stanice stát podporuje částkou od 50 do 150 tisíc Kč. Program se týká i ojetých vozidel (dodaných do šesti měsíců od uvedení do provozu, která mají najeto méně než 6000 km). Detaily k projektu najdete na webu NRB.
Vůz |
Dotace |
Záruka NRB |
Osobní (M1) |
200 tisíc Kč |
300 tisíc Kč - 1,5 miliónu Kč |
Malá dodávka (N1) |
250 tisíc Kč |
2 milióny Kč |
Větší užitkové auto (N2) |
300 tisíc Kč |
2,5 miliónu Kč |
Dobré vědět: Elektromobil pořízený s dotací můžete prodat nejdříve za 24 měsíců od data vyplacení finančního příspěvku.
Žádné komentáře
Okomentovat
Těším se vaše názory, postřehy a připomínky, které mě motivují psát dál:)